transport do Anglii po brexicie

Transport do Wielkiej Brytanie po Brexicie

Brexit wywołał spore zamieszanie wśród firm transportowych i całej branży TSL. Przewoźnicy musieli odnaleźć się w nowej rzeczywistości i dostosować do obowiązujących regulacji. Obecnie trzeba spełnić określone wymagania, by legalnie dostarczać towary do Wielkiej Brytanii. Co zmieniło się po Brexicie i jak zmiany wpłynęły na branżę transportową?

Kluczowe zmiany dla przewoźników

Po Brexicie kierowcy nadal mają możliwość swobodnego transportu towarów z krajów UE do Wielkiej Brytanii i odwrotnie. Jest to możliwe na podstawie licencji wspólnotowej, czyli dokumentu, który uprawnia przewoźników do transportu na terenie Wielkiej Brytanii. Jednak zostały wprowadzone nowe obowiązki dla przewoźników. Kierowca musi udokumentować, że zawodowo realizuje transport – może to zrobić poprzez przedstawienie odpowiedniego wpisu w karcie kwalifikacji kierowcy lub pokazać kod 95 na prawie jazdy.

Brexit spowodował również wznowienie kontroli celnych na granicach. Zgodnie z nowymi przepisami kierowca może przekroczyć granicę, wyłącznie jeżeli dokonał obowiązkowej rejestracji w systemie obsługi ruchu samochodów ciężarowych. Kierowca musi posiadać wygenerowany numer GMR, który dowodzi, że dokonał on pełnego zgłoszenia celnego.

Jak Brexit wpłynął na branżę transportową?

Oprócz powrotu do obowiązkowych kontroli granicznych, Brexit oznacza dla kierowców podwyżki cen za obsługę celną oraz zmiany procedur VAT. Jeżeli ma być zastosowana stawka 0% VAT dla wywozu towarów z Polski, przewoźnik musi posiadać dokument elektroniczny przeznaczony do obsługi zgłoszeń wywozowych. Eksporterzy, którzy nie będą dysponować takim dokumentem przed upływem terminu do złożenia deklaracji VAT za okres, w którym miał miejsce wywóz, będą zobowiązani rozliczyć transport, tak jak krajową dostawę towarów. Jednak po otrzymaniu dokumentu potwierdzającego eksport ładunków poza terytorium Wspólnoty, będzie mógł dokonać korekty podatku należnego. Natomiast w przypadku importu towarów z Wielkiej Brytanii do Polski, VAT będzie podlegał rozliczeniu w zgłoszeniu celnym, a nie w comiesięcznej deklaracji.

Nowe regulacje wpłynęły nie tylko na zwiększone ceny transportu do UK. Problem dotyczy również wydłużonego czasu przejazdów. Zamknięte granice generują długi czas oczekiwania na wjazd na teren UK. Warto zapoznać się ze zmianami związanymi z Brexitem jeszcze przed podjęciem współpracy z kontrahentami z Wielkiej Brytanii.

Ew, f: 6171862 / pixabay